Latvietim zirgs bija ne tikai uzticams draugs. Zirgs bija viņa ticības simbols . Senās hronikas vēsta, ka baltsirmie zirgi ir Dieva izredzēti vēstneši, tāpēc tika uzturēti par kopienas līdzekļiem.
Cilvēka personību vērtēja pēc viņa mākas apieties ar zirgu. Senči kūmos ņēma to, „kam šķiras, kam vedas, kam neklupa kumeliņš” ,jo tādam ”pats Dieviņš stāv klāt”.
Brēmenes Ādams, kas bija apceļojis Kurzemi 11gadsimtā, rakstīja, ka zelta tur esot ļoti daudz un zirgi ļoti labi.
Mūsdienu speciālistiem, zirgu un cilvēku pazinējiem, šis īsais novērtējums, kā arī kūma izvēles nosacījums izsaka ļoti daudz. Labas zirgu šķirnes esamība un kurzemnieku rūpīgā attieksme pret šiem dzīvniekiem liecina par mūsu senču labklājības un garīgās kultūras augsto līmeni. Par to saka arī tautas dziesma:
”Kur, bāliņi, tu dabūji tādu glītu kumeliņu?
Vai tu viņu pats audzēji, vai no Dieva tapināji?
Es, māsiņa, pats audzēju, Dievam lūdzu padomiņa.
Stallī durvis neatvēru, labu rītu nepadevis.
Silē auzas neiebēru, sevim rokas nemazgājis.”
Savukārt, tikai attīstīta un līdzsvarota personība, meistars saskarsmē ar tik atšķirīgi domājošu būtni, kā zirgs, var tā vadīt kumeļu, lai tas nepaklūp.
Viduslaikos pagānu kristianizācija izjauca tradicionālo baltu kultūru un reliģisko kultu kārtību. Tomēr vēl ilgu laiku senie riti tika piekopti mūsu senču ģimenēs . Baznīca nespēja pilnībā izskaust priekšstatus par zirga sakaru ar Radītāju, kura dievišķo gaismu izstaro Saule. Par to liecina arī viduslaiku raganu prāvu protokoli. Tajos, kā viena no ķecerībām ir minēta arī latviešu ticība zirgu aizgādnim, teiksmainajam Ūsiņam. Pat fizisko mocību un nāves draudu priekšā mūsu spītīgie senči neatkāpās no savas pārliecības . Pat vēl XX gadsimta sākumā, ieraugot skaistu kumeļu, lietpratējs sajūsmā izsauca: „ Tas gan ir Ūsiņš!”
Līdz mūsdienām ir saglabājusies arī zīme, ko dēvē par „saules zirgiem”, „saules vedējiņu”, vai „Ūsiņa zīmi”. Ūsiņa zīmē attēlots stilizētu Saules zirgu divjūgs, ar kuru Saule brauc Debesu kalnā, lai sasniegtu tā virsotni Jāņos.
Ūsiņa dienu atzīmē maija sākumā, kad, Sauli vezdams, Dieva dēls Ūsiņš, „atnes kokiem lapas, zemei zaļu āboliņu”. Šajā laikā nogrand pirmais pērkons „pār kalniņu Ūsiņš jāj ar akmeņa kumeliņu”, pēc kura var sēdēt uz zemes. Tas ir svarīgi ganos un pieguļā ejot. Arī Jānis, ievērojamākais tēls latviešu mitoloģijā, nav iedomājams bez dievišķā zirga :
"Ai ,Jānīti ,Dieva dēls,
Tavu augstu kumeliņu.
Caur mežiem pieši spīd,
Pār mežiem cepurīte.”
Mūsdienās pa pasaules ceļiem trauc visdažādākajām gaumēm atbilstošie dzelzs rumaki. Bet, tavu brīnumu! Latvijā pamazām aizvien kuplāks kļūst to cilvēku pulks, kas iemīl zirgus. Izrādās,-praktiskais latvietis sāk ilgoties pēc saskarsmes ar dzīvu rumaku! Brīžiem pat šķiet, ka mūsos vēl ir saglabājusies kripatiņa mūsu senču nepārspējamās reliģiskās pietātes pret šo brīnišķīgo dzīvnieku.
Tiem, kas sirdī glabā šādu pietāti, ir domāts vīru kopas “Vilki” albums “Mans bērīt's kumeliņš ”